20090813

”Herman, Herman, Du har förtrollat mig, hur ska jag någonsin kunna slita blicken från Dig?”

Hur kan man överhuvudtaget vara så bedårande? Din innehållsförteckning borde lyda: 4,1 kg ren perfektion med underbar babydoft inkluderad.

Fantastiskt nog så lyckas Du dessutom match ett fint yttre, med en oerhört tilltalande personlighet också. Lugn och sansad, med en balans mellan tålamod och vilja.

I skrivande stund har jag haft lyckan att få vara din Pappa i nästan exakt 48 timmar. Vi har fått en otroligt bra start på vårt livslånga samarbete, Älskling, å ändå så vet jag att det finns utrymme för ytterligare framtida förbättringar.

Just nu har jag och Mamma en alltför könsstereotyp arbetsfördelning, där hon står för matförsörjningen och jag tar hand om avfallshantering, men det är av naturen bestämt så. När vi har förstärkt din kost med lite tillägg, så har det fått ske genom min försorg alla gånger, vilket har varit väldigt mysigt för mig.

Det är till och med så snuttigt här att jag, hur galet det än kan låta, ofta ser fram emot dina blöjbyten, då det betyder Pappa&Hermantid. Lite motvilligt så får jag nog inse att det ansvaret snart ska delas med Mamma, men just nu när hon återhämtar sig från sin operation så borde det betyda nära nog ensamrätt för oss, Älskling.

Du får komma ihåg att tacka dina bröder vid tillfälle för att de figurerat som övningsobjekt för blöjbyten och tvättning med mera. Handgreppen sitter där, och nu får Du njuta frukten av tidigare förvärvad rutin.

Vad som också är underbart att få vara del av, är det ”samarbete” som Du och Mamma håller på att utveckla. Att jag är mäkta imponerad över din Mamma har Du ju knappt kunnat undgå, men Hon är så fruktansvärt duktig!

Ni håller som bäst på att finslipa amningen, och det går stadigt framåt för er. Pappa har instiftat ett nytt begrepp här på BB. ”att docka baby och bröstet”, något som barnmorskan tyckte var en väldigt bra och målande beskrivning att hon sa att det var något hon skulle börja använda. Du ser Hjärtat, vi gör redan intryck på världen. ”No fear, the Herman is here!”

Ditt första dygn i livet bestod av förvånansvärt stor del vakentid. Du låg och observerade världen med nyfikna ögon och ett exemplariskt humör. Detta var oerhört mysigt, om än det såklart förde med sig att Du sen på natten var väldigt trött och därigenom blev lite ledsen och kinkig när din samverkan med Mammas bröst inte gick precis som Du ville.

För att den stackars Mamman skulle få sova lite, så klev jag upp och ställde mig bredvid din glasvagn, och erbjöd Dig mitt lillfinger som substitut för Mammas spenar. 
Efter en halvtimme så var jag rätt så trött i kroppen, så Du fick snällt följa med mig och mitt lillfinger till min smala lilla tältsäng. Där försökte vi hitta en så bekväm ställning som möjligt för oss båda. Även om det var mysigt och helt underbart var det inte lätt för Pappa att slappna av, så det var med viss förvåning som vi upptäckte att det gått över två timmar när Mamma vaknade igen och erbjöd sitt sällskap till Dig igen.

Igår hade vi en liten hedersstund här på BB, Du, jag och Mamma, när vi beställde in vårt lite försenade Välkommenfika. Det var jättemysigt och en del av de målbilder som jag och Mamma satt upp inför din ankomst.

Nästa målbild som vi har är att få hämta babyskyddet i bilen för att få ta med Dig hem! Det ska bli väldigt skönt och mysigt, än hur trevliga och hjälpsamma all personal här på BB ändå är. Det är lika mycket en kombination att allt ska vara bra med Dig och amningen, som att Mamma ska ha blivit ännu bättre och mer återhämtad efter sin operation.
Det vi ser fram emot mest är att få ligga tillsammans med Dig på vår säng och bara njuta av att Du äntligen är här med oss. Men det kommer när det kommer, nu fokuserar vi på det underbara nuet som vi befinner oss i.

Din andra natt i livet hade vi förväntat oss skulle kunna bli lite slitig för Mamma och Pappa, eftersom vår ambition att hålla dig vaken under dagen inte varit alltför framgångsrik. Men då briljerade Du igen, Hjärtat!

Amning klockan 23, sen sov Du snällt bredvid Mamma till klockan 02, när Du ville ha en liten påfyllning, för att sen sussa sött ända till 06:30! Snyggt jobbat, Älsklingen! Även om vi är fulla av ”Hermandofiner” och redo att kämpa mot tunga ögonlock, så tas alla chanser till återhämtning tacksamt emot.

Just nu ligger Du och sover sött, nymatad och nöjd bredvid Mamma. Jag ser ditt långa mörka hår i nacken, och tänker på hur mysigt det är att pilla med det. Mamma planerar för att ta en solopromenad idag, å då Lillvännen, är det Du och jag, med den obetydliga omvärlden utanför.

Det är svårt att enbart nöja sig med att titta på Dig, så digitalkameran används flitigt här. Första batteriet är redan uttjänat, med ca 100 behållna bilder som resultat. Antar att en del av din fanclub, Bloggläsarna, är mer än nyfikna på att se dem, så vi får väl tillgodose deras önskemål med några få smakprover.

Lyckligt lottade Pappa får dock titta på Dig här och nu, och det är precis vad jag tänker göra nu. Plocka upp min lilla Guldklimp, och snusa på ditt mysiga hår.

”…I just can’t get enough, no I just can’t get enough…”

Puss och kram, mitt vackra barn!






2 kommentarer:

Sarah sa...

Underbart!

Blir så varm i hjärtat av dina ord och bilderna på Bäst-Herman!

Stor *PandK* till pappa och mamma!

Husfrun på landet sa...

Lilla Herman, du har redan så stor plats i våra hjärtan. Vi hälsar dig varmt välkommen till vår knasiga, roliga och varma familj :) VI längtar så tills vi får träffa dig, och hoppas att det inte behöver dröja allt för länge. Miljoners och miljarders kramar från den stoltaste moster :)